سایت خبری

 توسلی:در سينماي سياسي ايران تا قبل سيانور زنان نقش محوري نداشتند

هانیه توسلي گفت: در سينماي ايران نقشی مانند «هما» در فیلم «سیانور» که یک زن چریک است، وجود نداشته است و در فیلم های سياسي که تا قبل از این فیلم ساخته شده اند، زنان تنها نقش محوري دارند.

به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز جلسه نقد و بررسی فیلم « سیانور» ساخته بهروز شعیبی شامگاه روز گذشته در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این جلسه که بهروز شعیبی؛ کارگردان، مسعود احمدیان؛ فیلمنامه نویس، هانیه توسلی و حامد کمیلی؛ بازیگران فیلم، شاهین شجری کهن؛ منتقد و کوروش جاهد؛ کارشناس و مجری برنامه حضور داشتند، با استقبالی خوبی ازسوی مخاطبان همراه بود.

در ابتدای این نشست احمديان با اشاره به ایده اصلی برای نوشتن فیلمنامه «سیانور» گفت: اتفاقات دهه های اخیر در جامعه ذهن من را درگیر کرد. اينكه ما از گذشته ملت موحدي بوديم و یاهیچ وقت در طول تاریخ دخترانمان را زنده به گور نمي‌كرديم، اما کم کم بر ما چه گذشت كه به جاي تفاهم دست به اسلحه بردیم.

وی ادامه داد: اگر فردی نقدي به جامعه دارد، جوابش نباید سيانور و یا اسلحه باشد. در فیلمنامه «سيانور» قصد داشتم، همین را بگويم. جان كلام این فیلم برگرفته از منش ايراني است و اینکه ايراني دنبال تفكر و انديشه است. بحث «سيانور» اصالت، اعتبار و انديشه است و اینکه هيج كس نمي تواند اين انديشه را محدود كند.

این فیلمنامه نویس با تاکید بر اینکه « سیانور» به هیچ وجه فیلم سیاسی نیست،  بیان کرد: با وجود اینکه نود درصد فیلم مبتنی بر واقعيت تاريخي است اما نباید آن را یک فیلم سیاسی محسوب کرد. برای نوشتن سناریو یکسری اضافات دور ريخته و در ادامه داستان پردازی شد.

احمدیان افزود: محمود رضوي به عنوان تهیه کننده برای ساخت چنین فیلمی از خود جسارت به خود خرج داد و پيش قدم شد و در این مسیر جوان خوش فکری چون شعيبي را راضي كرد تا این فيلم را بسازد. به نظرم مجموعه اي از بهترين‌هاي سينما در جلو و پشت صحنه گردهم آمدند، تا در نهایت « سیانور» ساخته شد.

در ادامه این نشست، کوروش جاهد نقش دو پهلوي «وحید افراخته» با بازی درخشان حامد كميلي در «سیانور» را نقش پيچيده اي دانست و از کمیلی خواست تا تجربیاتش از این فیلم را با حاضران در میان بگذارد.

كميلي هم تصریح کرد: تا به امروز سعي كرده ام روحيه كنجکاوي و تجربه كردن را همیشه در خود زنده نگه دارم. نقش‌هاي متفاوت در کارنامه بازیگری‌ام نیز گواه همین ادعاست.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: نقش «افراخته» يكي از نقش منفي هايي است که كمتر در فيلم‌های سینمای ایران ديده شده است. البته مستند بودن نقش كارم را سخت تر مي كرد و به جرات می توانم بگویم يكي از سخت ترين نقش هایی است که تا به امروز آن را ایفا کرده ام.

توسلي نیز درباره نقش «هما» در این فیلم گفت: در كارنامه من و حتی سينماي ايران چنين نقشی تا به حال وجود نداشته است. در سينماي سياسي ما اگرهم زنان دیده شده اند، اما آنان ایفاگر نقش های محوري نبودند و در سایه قرار داشتند.

وی ادامه داد: در «سیانور» دو زن چريك را دنبال می کنیم. از نزديك با حس و حال آنها آشنا مي شويم، عشقشان را درك مي كنيم و اینکه چگونه در مسیر آرمان و ایدئولوژی شان از همه چیز می‌گذرند.

در بخش دیگری از این نشست، شجري كهن «سیانور» را به عنوان روایت کننده دوراهي ميان زندگي سياسي و آنچه كه فتواي دل است، معرفی کرد که داستان زندگي واقعی و تراژدی بسياري از خانواده ها در یک برهه تاريخي خاص بوده است.

وی ضمن انتقاد از مطرح نشدن برخی از جزئیات زمانه در فیلم افزود: دهه هفتاد ميلادي در سراسر دنیا، چريك گرایی رواج زيادي پيدا كرد و همه در حال پنجه كشيدن به صورت ديكتاتور زمانه خود بودند.  بسیاری از شخصيت‌ها فقط با خواندن چند اعلاميه و كتاب بدون مطالعات عميق تر به یک حزبی گرايش پيدا می‌كردند. در واقع همه چیز خیلی بدوي تر رخ مي داد. در طول دیدن «سیانور» در جستجوي بازتابي از این زمانه بودم كه فيلم آن را روايت مي كرد اما به اين مسئله اصلا پرداخت نشده بود.

این منتقد صحبت هایش را با طرح پرسشی از شعیبی مبنی بر اینکه «آيا در مرحله آماده‌سازي فيلمنامه به فكر ساخت یک سريال براي پرداخت بیشتر به شخصيت ها و جزئیات، بوده اید؟» تکمیل کرد. شعيبي هم پاسخ داد: رضوي جداي از این فیلم سینمایی، از سال ها پیش به فكر ساخت سريالي درباره اين برهه زمانی و قبل از آن بود. اما این بار می خواست با سینما سراغ این موضوع برود.

این کارگردان ادامه داد: در «سیانور» جدا از اینکه برگرفته از واقعیات سیاسی تاریخیست، همه دغدغه مان این بود که یک داستان را به خوبي برای مخاطب تعریف کنیم تا با آن به خوبی ارتباط برقرار كند چرا که تا به حال فيلم هاي خوبي درباره آن دوران تاریخی ساخته نشده است. همه آنها  یا بزرگنمایي بیش از حد داشته و يا صادقانه نبوده اند. پس سعی کردیم در این فیلم اين فضاي باورپذير را درباره آن مقطع زماني برای مخاطب ایجاد کنیم.

شعیبی افزود: همیشه در فيلم ها و سريال هايم تلاشم بر این بوده که فارغ از شعار‌هاي رايج، یک زبان گويش داشته باشم و باور پذيرتر همه چيز را روایت کنم. نباید از یاد برد که ما اين اجازه را نداریم تازه اکنون تجربه جديدي براي روايت داستان چهل سال پيش به وجود آوریم و آن دوران را قضاوت كنيم. با ساخت فیلم‌هایی صادقانه از آن  دوران و بسیاری از مقاطع زماني كه پيشينه فرهنگ و تاریخ ما بوده است، مي‌توان پيام هاي را به مخاطب داد كه براي امروز  مفيد باشد.

در بخش پایانی این نشست پرسش‌هایی از سوی حاضران مطرح شد که عوامل فیلم به آن پاسخ دادند.

شعيبي در پاسخ به اینکه « چه مشکلاتی برای ساخت فیلمی که روایت کننده تاریخ سی چهل سال پیش است، وجود دارد؟» گفت: ساخت فیلم های تاریخی در فضاي شهري مانند تهران که روز به روز تغيير مي‌كند، قطعا بسيار مشکل است. اگر همياري و دلسوزی گروه صحنه و دیگر عوامل نبود، واقعا کار نشدنی بود، چرا که از هیچ تروكاژ كامپيوتري هم استفاده نكرديم و همه جزئیات در صحنه اجرا شد.

وی درباره دومین تجربه همکاری اش با حامد کمیلی پس از سریال «پرده نشین»  بیان کرد: تا به امروز مي توانم بگويم، به اندازه كمیلی کسی را  شريف، با انگيزه و با اخلاق در سینما نديده ام. سينماي ايران از اين دست بازيگران با اخلاق كم دارد و اميدوار به همکاری مجدد با اوهستم.

شعیبی درباره بازی درخشان مهدی هاشمی به عنوان یک سرهنگ ساواک در این فیلم گفت: از فيلمنامه اوليه شخصيت « سرهنگ بهمنش» ريزه كاري هاي زيادي داشت و واقعا یک شخصيت بود و نه يك تيپ. در عین حال بزرگنمايي و اغراق هم در شخصيت او وجود نداشت. با این اوصاف در هر سكانسي که هاشمی وارد می شد، تجربيات تازه اي با خود مي آورد .

وی در پایان افزود:همیشه يكي از آرزوهايم اين بود كه با او فقط گپ بزنم اما امروز خوشحالم که موفق شدم با او یک فيلم بسازم. مهدی هاشمي از دهه شصت يكی از بهترين هاي سينماي ايران بوده است که بعد از آن در هر دهه براي خود جايگاه ويژه ای باز کرده است.


نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محمد توکلی
Click here