سایت خبری

کوروش ادیم ” تولید فکر نیاز به پیدایش و حمایت ” اتاق های فکر ” دارد “

پایگاه هنری زوم نیوز : مهتاب بهریان – کوروش ادیم  ، عکاس معاصر ایرانی که به تازگی کتاب “دیده و درون” که حاصل گفتگوی اش با یازده تن از اصحاب هنر، ادبیات و علوم انسانی است را منتشر کرده  ، در گفتگو با پایگاه هنری زوم نیوز از  عکاسی می گوید و اینکه چرا عکاسی علمی در ایران کمرنگ شده و کتاب های عکاسی و دانش عکاسی نادیده گرفته می شوند.

گفتگوی کوروش ادیم با پایگاه هنری زوم نیوز بخوانید.

لطفا از خودتان بیشتر بگویید و دغدغه هایی که برای هنر دارید.

ک.ا : با سلام به مخاطبین زوم نیوز، من از سال ۱۳۶۰ تجربه های ذوق ورزانه را با هنر خوشنویسی شروع و در خلال دهه ی ۶۰ با نقاشی ، مینیاتور ، تذهیب و گرافیک آشنا شده و تجربیاتی کردم تا اواخرسال ۱۳۷۰که با عکاسی آشنا شدم و از آن به بعد به شکلی عاشقانه و اساسی در این عرصه تجربه کردم و بسیار زیاد دیدم و گرفتم و خواندم و نوشتم …

 

چه طور شد که به سراغ مصاحبه رفتید و این ایده برای چاپ کتاب جدیدتان را در نظر گرفتید؟

ک.ا : همانطور که در مقدمه کتاب ” دیده درون ” گفتم اهمیت فعالیت های بینارشته ای برای جامعه عکاسی و خلا موجود وادارم کرد به سراغ صاحبنظران حوزهای علوم انسانی و ادبیات برو و آنها را به اندیشیدن در عکس وعکاسی وادارم و با توجه به دشوار بودن مجاب کردن اهالی اندیشه به نوشتار سفارشی در این خصوص تصمیم گرفتم از روش گفتگو استفاده کنم . گفتگوهای ضبط شده را بارها گوش کرده و پیاده و ساماندهی نمودم و در نهایت برخی از آن ها همان سالهای دهه ی هفتاد ویرایش شده و منتشر می شد .

 

دیده و درون چه ویژگی هایی دارد ؟

ک.ا : این کتاب ویژگی های منحصر به فردی ندارد ولی تا آن زمان با این حجم و در این شکل مستمر کسی از اهالی نظر در خصوص عکاسی حرف نکشیده بود ..

 

پیوند این رشته ها باهم تا چه حد ضروری است و در دیگر کشورها تا چه حد در این زمینه کارشده است ؟

ک.ا : اگر به تاریخ هنر و علوم انسانی در جهان مراجعه کنیم این نوع دیالوگ ها را بیش از دو قرن سابقه دارد . چه بسا بسیاری از تفکرات پایه ای و تاثیر گزار از بطن و متن این گفتگوها شکل گرفته و بعدها تدوین شده و به یک رفتار فکری و عملی مبدل شده و به شکل گیری نهضتها و مکتبها کمک نموده است .

 

استقبال اساتید از این پروژ چگونه بود؟

ک.ا : با توجه به اهمیت روزافزون عکس و عکاسی در محافل دانشگاهی و علمی به طور کلی امروزه اشتیاق بیشتری دیده می شود تا آن سال ها که من گفتگوها را شروع کردم . آن زمان بعضی از صاحبنظران را با صرف وقت و تمهیداتی راضی به این گفتگو ها می کردم .

 

چرا در زمينه عکاسی  کتاب هاي تخصصی و یا کتاب عکس قابل توجهی توليد نمي شود و بيشتر ترجمه هست؟

ک.ا : به دلیل اینکه تولید فکر نیاز به پیدایش و حمایت ” اتاق های فکر ” دارد که آن نیزبرنامه ریزی و انگیزه و آینده نگری می طلبد و صد البته اراده و حمایت و همراهی فراگیر مادی و معنوی.

 

کتاب های موجود در رشته عکاسی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ک.ا : در سالهای اخیر ، به خصوص در ۵ سال گذشته تعداد زیادی از کتاب های فنی و منظری در حوزه های مختلف عکاسی تولید و منتشر شده که با هیچ دوره ای قابل قیاس نیست و امید وار کننده است . به هر حال افزایش کمی لاجرم موجب افزایش کیفی هم خواهد شد .

 

این جمله که با کتاب نمی شود عکاس شد را تا چه حد قبول دارید؟

ک.ا : به اعتقاد من در بطن این جمله یک جهت گیری متعصبانه هست که سازنده نیست . به این معنی که به صرف کتاب خواندن کسی نمی تواند عکاسی را فرا بگیرد به خصوص از جهت عملی و فنی ، ولی با این نوع اظهار نظرها نباید اهمیت روزافزون نیازم به مطالعه در زمینه های مختلف برای رشد فکری ، ذهنی و معرفتی را کم رنگ جلوه دهیم . امروزه عکاسی وسیله ای مهم برای مطالعهو اظهار نظردر مورد جهان و پدیده های هستی است .

 

وقتی صحبت از نقد عکس به میان می آید عکاسان معمولا در نقد دچار اختلاف هستند و حتی در مفاهیم پایه ای هم بعضا اشتراک ندارند ؟اساسا تا چه حد به مقوله نقد عکس اعتقاد دارید؟

ک.ا : ” نقد ” و رفتار منتقدانه قدمتی به اندازه عمر بشر دارد و لزوم آن بر هیچ انسان معقول و متفکری پوشیده نیست چراکه برای رشد و توسعه و بالیدن ” نقد ” بسیار موثر و لازم است بنابراین داشتن فضایی برای نقد منصفانه و خردمندانه از اهمیت بالایی برخوردار است

 

فکر می کنید تا چه حد داشتن سواد بصری و به کاربردن اصطلاحات تخصصی عکاسی لازم و ضروری است؟

ک.ا : ” داشتن سواد بصری ” برای کسی که اشتقال به عکاسی دارد از واجبات است ولی این ربطی به ” به کاربردن اصطلاحات تخصصی ” ندارد . برای کسی که مدرس و مولف عکاسی است قاعداتا دانستن و به کاربستن این اصطلاحات در گفته ها و نوشته لازم و ضروری است گرچه برای هر عکاسی هم می تواند راهگشا و در انتقال ذهنیات و نیاتش موثر خواهد بود .

یک هنرمند عکاس تا چه حد به داشتن دانش هنر نیازمند هست و در کنار درس های تخصصی داشتن چه دانش های دیگری لازم است تا یک عکاس موفق شود و عکس هایش به غایت هنر نزدیک شوند؟

ک.ا : برای کسانی که از عکاسی قسمت هنرمندانه و خلاقانه ی آن را در پیش گرفته اند طبیعتا شناخت ” هنر ” و زیبایی شناسی واجب و لازم است .

 

این روزها کارگاه های عکاسی مختلفی برگزار می شود به نظر شما یک استاد عکاسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

ک.ا : در عکاسی دو نوع تخصص وجود دارد : تخصص های عملی و پراتیک و تخصص های نظری و علمی ولی در هر دو نوع باید فرد معلم و راهنما ویژگیهایی از این قبیل را داشته باشد : دانش روز ، صبر و تحمل ، عشق و علاقه فراوان ، انصاف و سخاوت …

 

چه کتاب هایی را برای مطالعه به عکاسان پیشنهاد می کنید ؟

ک.ا : همانطور که پیش تر گفتم هم مطالعات فنی و تکنیکی لازم است و به موازات آن مباحث نظری وتاریخی  و زیبایی شناسی

 

از برنامه های آتی که دارید در صورت امکان بگویید؟

ک.ا : در این روزها به طور متمرکز عکاسی می کنم ، در حال کار کردن روی ۲ پروژه هستم که امیدوارم در اواسط سال ۹۶ به نمایش گذاشته شود .


نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محمد توکلی
Click here