Warning: DOMDocument::loadXML(): Start tag expected, '<' not found in Entity, line: 1 in /home/zoomnews/public_html/wp-content/plugins/premium-seo-pack/modules/title_meta_format/init.social.php on line 483
سایت خبری

گفتگو با داریوش کیانی؛به بهانه افتتاح نمایشگاه گروهی عکس” تجربه ای در عکاسی تبلیغات”

پایگاه هنری زوم نیوز : امروز ۲۷ دی ماه  نمایشگاه گروهی عکس با عنوان تجربه ای در عکاسی تبلیغات در محل نگارخانه سالن اصلی  دانشکده خبر افتتاح شد.در این نمایشگاه آثار دانشجویان مقطع کارشناسی عکاسی تبلیغات و اساتید برجسته این حوزه در  دانشکده خبر  به نمایش در می آید  ،  نمایشگاهی که به همت داریوش کیانی از اساتید رشته عکاسی تبلیغاتی و عضو سابق هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ایران برگزار می شود.

داریوش کیانی متولد ۱۳۵۰ است و فارغ التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه آزاد تهران است. وی که عکاسی را از انجمن سینمای جوان شروع کرده در حال حاضر از عکاسان شناخته شده تبلیغاتی و صنعتی است و علاوه بر عکاسی حرفه ای تبلیغاتی ، مدرس عکاسی بوده  و همینطور چندین کارگاه تخصصی در زمینه عکاسی  برگزار کرده است . کیانی تا به حال یک نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در چند نمایشگاه گروهی حضور داشته است و با نشریات تخصصی عکاسی همکاری داشته و جوایز مختلفی را در این زمینه کسب کرده است. گفتگوی  محمد توکلی دبیر عکس زوم نیوز با وی را درباره عکاسی تبلیغاتی بخوانید.

عکاسی تبلیغاتی این روزها جای خود را تثبت کرده است و به عنوان یکی از شاخه های جذاب از این رشته مطرح است ، شاخه ای که نیاز به تفکر و هنرمندی خلاقانه دارد ، اما آیا به نظر شما این رشته با دیگر شاخه‌های عکاسی قابل مقایسه است ؟

تمام شاخه های عکاسی با همدیگر متفاوت هستند، فضای کاری ، جنس ارتباطات و نوع توانایی های عکاسان در شاخه های مختلف به شدت با هم متفاوت است، پس بهتره به جای مطرح کردن تفاوتها از ویژگی ها سخن بگویم. یک عکاس صنعتی و تبلیغاتی باید یک ویژگی خیلی مهم داشته باشداینکه بتواند بین تصویر کاربردی و خلاقیت موازنه برقرار کند در واقع مرزی بین منطق و احساس در هر عکس ایجاد کند.

 در  عکاسی تبلیغاتی ایده‌پردازی حرف اول را می زند ، اینکه عکاس بتواند نظریات سفارش دهنده را بررسی کند و با هنر و تفکر خودش ایده ای را برای معرفی محصول ارائه دهد که آن ایده معرف هدف نهایی از تبلیغات است. نظر شما درباره جایگاه ایده پردازی در عکاسی چیست؟

بله ، عکاسی تبلیغاتی یک هنر کاربردی است ،پس ایده پردازی در این حیطه باید با کاربرد هر عکس همسو باشد. ایده کار شده باید بتواند با مخاطبین خاص همان عکس ارتباط برقرار کند پس در این شاخه از عکاسی الزاما هر ایده خوبی برای هر عکسی مناسب نیست و همین کار رو مشکل تر میکنه و باعث میشه  عکاس مجبور بشه برای رسیدن به یک عکس عیار دار مسیر ذهنی پیچیده تری رو طی کند.

 در حال حاضر عکاسی تبلیغاتی تا چه حدود با عکاسی تبلیغاتی در سطح جهان همسو است و جایگاه عکاسی تبلیغاتی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله این شاخه از عکاسی برای اینکه به وقوع بپیونده به سفارش دهنده هم نیاز داره. در کشوری که بخش اعظم اقتصادش دولتی و غیر رقابتی هست طبیعتا خدمات پایین دستی صنعت از جمله عکاسی صنعتی و تبلیغاتی قاعدتا نباید مجالی برای رشد بالنده پیدا کند. اما تصور من بر این هست که عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در ایران ، فراتر از بستر خودش رشد کرده و  بزرگترین دلیلش عشقیه که در ۴ نسل عکاس فعال در این رشته دیده شده و داره میشه، واقعا جامعه عکاسان صنعتی با مشکلات غیر استاندارد زیادی در مسیرشون دست و پنجه نرم کردند و به هر حال  برخی از آنها توانسته اند به کیفیت تصویری و محتوایی قابل قبولی دست پیدا کنند البته به این مطالب این رو هم اضافه میکنم که صنعت تبلیغات در کشور ما نوپاست و احساس من بر این هست که ذهنیت کارفرمایان و همچنین بنگاههای تبلیغاتی هنوز به حدی نرسیده که بتوانند از تمام پتانسیل عکاسی صنعتی موجود در کشور استفاده نمایند.

 

به سراغ تفاوت هایی که همیشه در دو شاخه عکاسی تبلیغاتی و هنری مطرح بوده است ، برویم .اینکه بتوان ذهن مخاطب را در یک چهارچوب و مسیر ذهنی اش را به سمت مورد نظر هدایت کرد خودش یک هنر است !جادویی که در عکاسی تبلیغاتی اتقاق می افتد و دقیقا نقطه مقابل عکاسی هنری است که در آن مخاطبان آزادند تا از زاییده فکر هنرمند برداشت های متفاوتی داشته باشند .نظر شما در باره تفاوت های دو شاخه عکاسی تبلیغاتی و هنری چیست؟

بزرگترین تفاوت عکاسی تبلیغاتی با عکاسی هنری همین است ، در عکاسی هنری معمولا آرتیست در محتوای اثر خود سوال یا اندیشه یا احساس خود رو بیان میکند ولی مخاطب رو آزاد میگذارد تا ارزیابی و برداشت خودش رو داشته باشد به عبارت دیگر یک اثر هنری میتواند به تعداد مخاطبینش معانی متفاوت پیدا کند،در حالیکه در عکاسی تبلیغاتی هنرمند تلاش میکند تا ذهن مخاطب را از نقطه A حرکت دهد و در نقطه B متوقف کند. در واقع این نوع از عکاسی در پی تاثیر گذاری هدفمند است.

تفاوت دیگر این دو ژانر عکاسی در این است که محصول عکاسی فاین آرت یک اثر هنریست در حالیکه محصول عکاسی تبلیغاتی علی رغمآنکه از فرایندی هنرمندانه برخوردار است اما یک اثر هنری محسوب نمیشود. حتی اگر در مقایسه بایک کار فاین آرت از محتوای پر مغزتر یا احساسی تری برخوردار باشد ولی در تعاریف به عنوان یک اثر هنری محسوب نمیشود. و البته این ۲ ژانر عکاسی شباهتهایی هم با یکدیگر دارند. به عنوان مثال سبک چیدمان صحنه یا همان stage photography یکی از شباهتهای این دو هست.

در حال حاضر کسانی که در بازار به این رشته می پردازند کمتر از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند و شاید تجربه بیشتر از آکادمی برایشان کارآمد بوده است و از طرفی برخی از دانش آموخته گان این رشته بعد از فارغ التحصیلی سر خورده می شوند ، راهکار شما برای این موضوع چیست ؟

به عقیده من فراگیری هیچ هنری نمیتواند در قالبهای آکادمیک بگنجد و همانقدر که دانشگاه برای رشته های محض محیط مناسبی است برای رشته های هنری ناکارآمد است و این فقط مختص ما نیست و در همه جای دنیا همینطور است. اطلاعاتی که در محیطهای حرفه ای رد و بدل میشود قابل مقایسه با کلاسهای درس نیست.بنابر این به عقیده من صرف تحصیلات دانشگاهی اصلا برای ورود به بازار کار کافی نیست  .

برای بیشتر  دانشجویان این سوال مطرح است که بازار کار برای عکاسی تبلیغاتی را چگونه می توان به دست آورد ؟ و اساسا دلیل کمبود تقاضا در این رشته چیست ؟

قبلا اشاره کردم که نوع و حجم سفارشات در این حرفه و هنر بسیار وابسطه هست به کاراکتر کسی که آن را انجام میدهد. به عنوان مثال اگر یک سوپر مارکت بخواهد سر یک چهار راه پر رفت و آمد راه اندازی شود میتوان قبل از افتتاح آن برایش برآورد مالی در نظر گرفت و حداقل درآمد روزانه آن را محاسبه کرد. ولی عکاسی تبلیغاتی بیزینس پیچیده ای دارد و ویژگیهای شخص عکاس بسیار در روند اقتصادی وی تاثیر گذار هست.

دلیل کمبود تقاضا از جانب اصحاب صنایع و سرمایه در این رشته رکود اقتصادی غم انگیزیست که چندین سال است بر کشور ما سایه انداخته است ولی من امیدوارم که در آینده چندان دور شرایط بهتر شود.

از تجربه های خود در عکاسی تبلیغاتی بگویید ؟

عکاسی تبلیغاتی برای من جذابیتهای گوناگونی دارد. یکی از مهمترین آنها ، تنوع زیادیه که به طور روزمره درگیرش میشوم. مثلا ۲ روز با شرکتی کار میکنم که خط لوله گاز احداث میکنه ، ۴ روز دیگر رو با کارخانه ای که شامپو تولید میکنه، ۳ روز بعد با یک شرکت خدماتی که در بازار بورس فعاله و ….. آشنایی با نحوه کار هر یک از این مشاغل و نشست و برخواست با صاحبان این مشاغل که هر کدام شخصیت و کاراکتر خاص خودشون رو دارند و تجربه ای رو که هرکدام ناخواسته به عکاس منتقل میکنند یکی از ویژگیهای دوست داشتنی این حرفه هست.

چالش جذاب دیگر عکاسی تبلیغاتی که معمولا هر عکاسی با خودش داره اینه که برای هرکدام از سفارشات کاری متفاوت و خلاق انجام بدهد . به عقیده من بروز نوآوری در هنرهای کاربردی نسبت به هنرهای غیر کاربردی فرایند پیچیده تری دارد چون هنرمند باید در مسیر رسیدن به یک خروجی خلاق ، نمیتواند فقط به بینش و احساس خود رجوع کند ، بلکه باید قابلیتهای ارتباط با مخاطب و حد محتوای پیام تصویری را نیز در نظر بگیرد و همه اینها باید برای کارفرما هم راضی کننده باشد.

از تجربه شکستی که منجر به موفقیتتان شده است ،  بگویید ؟

اصولا عکاسی صرفا یک شغل هنری نیست بلکه عملکرد یک کاراکتر است. کاراکتری که از پس  مخلوط پیچیده ای از اشتباهات و سربلندی های حرفه ای شخص عکاس وام گرفته. اشتباهات یک عکاس اگرچه برایش تلخ و حتی گاهی دردناک هستند ولی به اندازه موفقیتهایش برای او مهم هستند و شخصیت حرفه ای وی را می سازند.

مطابق با آمار ها عملکرد دانشجویان پس از فارغ التحصیلی رضایت بخش نیست و گوی رقابت در دست چندین عکاس حرفه ای است که بعضا خودآموخته هستند،از طرفی سطح آکادمیک در مقایسه با کشورهای پیشرفتهبسیار پایین است و سر فصل ها قدیمی است و نوآوری و خلاقیت همگام با خارج از کشور اتفاق نمی افتد.  به عنوان مدرس دانشگاه در پایان بفرمایید که تدریس عکاسی در دانشگاه نیاز به چه تحولاتی  دارد ؟

به نظر من بهترین شیوه برای فراگیری عکاسی خودآموزیست و مفیدترین کاری که دانشگاهها میتوانند انجام دهند این است که نقش خود را از آموزگاری تغییر دهند و در تمام مراحل تحصیلی برای دانشجو استاد راهنما باشند و البته امکانات خود آموزی را هم برای دانشجویان فراهم کنند. فراگیری عکاسی استعداد، حوصله و از همه مهمتر عاشقیت میخواهد اگر دانشگاه بتواند امکان ارتباط میدانی را بین عکاسان حرفه ای و دانشجویان برقرار کند ، بزرگترین کار ممکن را کرده است.

 

photo_2017-01-16_15-15-44 نمایشگاه گروهی عکس گفتگو با داریوش کیانی؛به بهانه افتتاح نمایشگاه گروهی عکس" تجربه ای در عکاسی تبلیغات" photo 2017 01 16 15 15 44

 

photo_2017-01-16_15-15-54 نمایشگاه گروهی عکس گفتگو با داریوش کیانی؛به بهانه افتتاح نمایشگاه گروهی عکس" تجربه ای در عکاسی تبلیغات" photo 2017 01 16 15 15 54

photo_2017-01-16_15-15-57 نمایشگاه گروهی عکس گفتگو با داریوش کیانی؛به بهانه افتتاح نمایشگاه گروهی عکس" تجربه ای در عکاسی تبلیغات" photo 2017 01 16 15 15 57

 

photo_2017-01-16_15-17-04 نمایشگاه گروهی عکس گفتگو با داریوش کیانی؛به بهانه افتتاح نمایشگاه گروهی عکس" تجربه ای در عکاسی تبلیغات" photo 2017 01 16 15 17 04

photo_2017-01-16_15-17-06 نمایشگاه گروهی عکس گفتگو با داریوش کیانی؛به بهانه افتتاح نمایشگاه گروهی عکس" تجربه ای در عکاسی تبلیغات" photo 2017 01 16 15 17 06


نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محمد توکلی
Click here