سایت خبری

معرفی کتاب : نمادهای اسطوره ای و روان شناسی زنان

پایگاه خبری زوم نیوز: کتاب «نماد‌های اسطوره‌ای و روانشناسی زنان» به قلم شینودا بولن و ترجمه آذر یوسفی توسط نشر روشنگران و مطالعات زنان در ۳۵۰ صفحه منتشر شده است.

معرفی کتاب : نمادهای اسطوره ای و روان شناسی زنان

 جین شینودا بولن

آذر یوسفی

 مشخصات کتاب

تعداد صفحه: ۳۵۲

نشر: روشنگران و مطالعات زنان (۱۳۹۴)

قطع کتاب: رقعی وزن: ۸۰۰ گرم

موجودی: تهیه از مراکز پخش کتاب.

به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز ،ناشر درباره کتاب چنین توضیح داده است: «نماد‌های اسطوره‌ای، نخستین پدیدآورندگان و در همان حال سرمشق و الگوی همه فعالیت‌های بشری از قبیل زناشویی، تغذیه، تولید، جنگ، احساس، عاطفه، حس زیبایی‌شناسی و … هستند. به همین دلیل انسان باستانی از شخصیت‌های اسطوره‌ای الگوبرداری کرده و آنان را سرمشق زندگی خود قرار می‌داد. از همین‌جا انسان امروزی میراث‌دار ذهنی نیاکان خود می‌شود و بخشی از این شخصیت‌های اسطوره‌ای را به صورت «الگوی دلخواه» در ناآگاه روان جای می‌دهد و شخصیت خود را بر مبنای آن، سمت و سو می‌بخشد.»

نویسنده کتاب در پیش‌گفتار با عنوان کردن این سخن که «در درون هر زن، کهن‌الگویی نهفته است»؛ می‌نویسد «پس از سال‌ها روانکاوی و آشنایی با سرگذشت زندگی بسیاری از زنان، به این درک رسیده‌ام که در درون هر یک از آنها ابعادی اسطوره‌ای وجود دارد.» سپس مدعی می‌شود که با توجه دادن زنان به خدابانوی و یا مجموعه‌ای از خدابانوهایی که در درون هرکدام از آنها فعال است، می‌توان به روان‌درمانی آنان پرداخت و به شناخت بهتر زنان از خود و بهبود روابطشان با دیگر مردان و زنان کمک کرد.

شینودا بولن متأثر از مکتب یونگ و زنور؛ پروفسور روانکاو بالینی در دانشگاه کالیفرنیا بوده است، اما می‌گوید کتاب، حاصل تجربیات زنانه او است که همراه با جنبش زنان در سال‌های هفتاد شکل گرفته است.

او هدف خود را از نوشتن کتاب چنین عنوان می‌کند: «گرچه در این کتاب به ارائه نظریه‌ای پرداخته و مطالبی مورد استفاده روان‌درمان‌گران فراهم آورده‌ام، اما هدفم نوشتن برای زنانی بوده که خواهان کشف خدابانوان وجود خویشند و نیز آنانی که می‌خواهند درک بهتری از زنان به‌ویژه زنان محبوب، صمیمی‌ و مرموز زندگی خویش داشته باشند.»

کتاب از ۱۲ فصل «خدابانوان همچون انگاره‌های درونی»، «برانگیختن خدابانوان»، «خدابانوان باکره: آرتیمس، آتنا و هستیا»، «آرتیمس: خدابانوی شکار و ماه، رقابت‌جو و خواهر»، «آتنا: خدابانوی عقل و مهارت، مدبری رزم‌آرا و دختر عزیزکرده پدر»، «هستیا: خدا بانوی آتشکده و معابد، زنی دانا، خاله و عمه دوشیزه»، «خدابانوان آسیب‌پذیر: هرا، دیمیتر و پرسفون»، «هرا: خدابانوی زناشویی، وفادار به عهد و پیمان و همسر»، «دیمیتر: خدابانوی غلات، روزی‌دهنده و مادر»، «پرسفون: دوشیزه و ملکه جهان زیرین، زنی پذیرا و دختر مادر»، «سیب طلایی از آن کدام خدابانوست؟» و «قهرمان وجود هر زن» تشکیل شده است.

در فصل اول به خدایان، اسطوره‌ها و ارتباطشان با یکدیگر اشاره شده است. مقصود نویسنده از خدابانوان، اسطوره‌های یونان هستند که انگاره‌های زنانه‌ای دارند و بیش از سه هزار سال در ذهن بشر زیسته‌اند. او درباره خدابانوان یونان با الگوگیری از جنبش‌ها و اعتراضات فمینیستی زمان خود می‌نویسد: «خدابانوان یونان، چون ما، در جامعه پدرسالار زیسته‌اند. خدایان مذکر بر زمین، بهشت، اقیانوس‌ها و جهان زیرین فرمانروایی می‌کردند. هر خدابانوی مستقل به شیوه خود با این واقعیت کنار آمد، یا راه جدایی از مردان را برگزید و یا شیوه پیوند با آنها را و یا اینکه طریق عزلت و سفر درونی در پیش گرفت.»

فصل دوم به تأثیرات فرهنگ، جامعه، استعداد موروثی، هورمون‌ها، افراد و وقایع بر پنهان و یا آشکار شدن خدابانوان درون هر زن می‌پردازد.

فصل سوم به سه خدابانوی باکره اختصاص دارد. نویسنده می‌نویسد: «جنبه باکره این خدابانوان اشاره به بخشی از روان زن دارد که تحت سلطه و تملک مردان درنمی‌آید، از مردان و تأییدشان بی‌نیاز است و موجودیتی به کمال، جدا از مرد و از آنِ خود دارد.»

فصل هفتم نیز به خدابانوان آسیب‌پذیر اختصاص دارد. آسیب‌پذر از آن جهت که «این سه خدابانو در اسطوره‌هایشان مورد تجاوز جنسی، اهانت و نفوذ خدایان مذکر قرار گرفته و نیز ربوده شده‌اند. هر یک به خاطر قطع پیوند و یا بی‌حرمتی زجر بسیار متحمل شده و ناتوانی و درماندگی را تجربه کرده و در برابرآن واکنش خاص خود را نشان داده است.» نویسنده می‌نویسد: «این سه خدابانو تجلی کهن‌نمونه‌های معرف نقش‌های سنتی زنان – همسر، مادر و دختر- هستند.»

فصول چهارم، پنجم، ششم، هشتم، نهم و دهم درباره توصیف رفتاری و زندگی خدابانوان مورد معرفی در کتاب است که به ادعای نویسنده ویژگی‌های زنانه از آنها منبعث شده است. به عنوان مثال خصوصیات زن آرتیمسی از دوران نوزادی تا کهنسالی، نسبت رفتاری او با والدین، فرزندان، زنان و مردان و مشکلات او در دوران بلوغ و نوع حرفه او و همچنین بررسی امیال جنسی و پیوند زناشویی او در فصل مربوط به خدابانوی آرتیمیس بررسی شده است.

فصل یازدهم با اشاره به «سیب طلایی» که به برنده در رقابت بین خدایان کوه المپ تعلق گرفته است، شرایط مسلط شدن یکی از خدابانوان روان یک زن بر او را مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده در این بخش می‌نویسد: «وقتی خود زنی توانایی برقراری نظم را نداشته باشد، غالباً یکی از کهن‌نمونه‌ها مداخله کرده، بر کل شخصیت حکمرانی می‌کند.»

فصل آخر کتاب به «قهرمان وجود هر زن» و مسیری که پیش رو دارد و همچنین نیروهایی که می‌تواند به کمک بگیرد، می‌پردازد که اگر بتواند «در برابر دشواری‌ها با ارزیابی انتخاب‌های ممکن تصمیم بگیرد و هماهنگ با ارزش‌ها و احساساتش عمل کند، آن‌گاه همان قهرمان و بازیگر اصلی اسطوره زندگی خویش است.»

در انتهای کتاب «فهرست اسامی ‌خدایان، خدابانوان و قهرمانان یونانی» به پیوست آمده است.

لازم به ذکر است که ناشر با تذکر این مطلب که نویسنده با توجه به آن که یک فرد غربی و یا دست کم بزرگ شده غرب است، دیدگاه خود را تنها به اسطوره‌های غربی (یونانی-رمی) معطوف کرده است، تأسف خود را از در نظر نگرفتن بانوخدایان مشرق‌زمین که بی‌شک مادران نماد‌های اسطوره‌ای غربی هستند، ابراز کرده است.

خانم شینودا بولن روان شناس و نویسنده آمریکایی هستن که توی این کتاب می یان و ۷ ایزدبانو را معرفی می کنند و معتقدن زنان به صورت کلی در هر برهه زمانی از زندگیشون شبیه به یکی از این ایزدبانوها یا تیپ های شخصیتی هستن باید تیپ شخصیتی خودشون را بشناسن و روش تسلط داشته باشن .

سه ایزدبانوی اول سه ایزدبانوی باکره هستن که اصولا تنها و مستقلن :

آرتمیس : ایزد بانوی ماه طبیعت شکار – زنانی که این تیپ شخصیتی را دارند افراد خیلی مستقلی هستند که اصولا پی احقاق حقوق خانم ها و مدافع سرسخت این موارد هستند سعی دارند به دیگران کمک کنند رسیدن به هدف براشون مهمه تلاش زیادی می کنند و در ضمن زنای دیگه رو دوست دارند ورزش را خیلی دوست دارند و اکثرا ازدواج هم نمی کنند .

آتنا : خدابانوی عقل و مهارت – زنانی که این تیپ شخصیت را دارند مستقلند خیلی اهل فعالیت های علمی و کاری و تجاری هستند مدافع ضعیفان و حقوق زنان نیستند بلکه هم پای مردها کار می کنند و ارتباط داشتن با اونها براشون خوب و مناسبه . خیلی عاقلن و تحت تاثیر احساسات نیستند و علایق مردانه زیادی هم دارند .

هستیا : ایزد بانوی آتشکده و معابد . زنانی که خیلی آرام و خنثی و درون خودشون هستند گرایش های مذهبی دارند دوست دارند توی خونه باشند و خیلی به خونه می رسند تر و تمیزن غذا آماده است جلب توجه نمی کنند بدون توقع هستند خیلی هم بردبار و صبور هستند .

سه ایزدبانوی بعدی زنانی وابسته و آسیب پذیرند :

هرا : ایزدبانوی نماد همسر. این زنها عاشق ازدواج و زندگی زناشویی هستند . دلشون یه شوهر قدرتمند با موقعیت اجتماعی بالا می خواد خیلی دوست دارن همسرداری بکنن مهمونی بدن مقام شوهر براشون توی خونه خیلی بالاس دوس ندارن بچه ها جلوی پدرشون بایستن حسودن واکنشهای شدید نشون می دن

دیمیتر : ایزدبانوی نماد مادر . این مدل زن ها عاشق بچه دار شدن هستند همش در حال سرویس دادن به اطرافیانشون هستند و بنابرین معمولا دور و برشون پر افراد بی مسئولیته خیلی مهربونند سخت نه می گن معمولا با دست پر این ور اون ور می رن دست پختاشون خوبه معمولا توی کشوهای میزشون خوراکی دارند مهربونند و برای مردها در نقش مادر ظاهر می شوند.

پرسفون : ایزد بانوی نماد دختر . این مدل زن ها اصولا منعطف و پذیرا هستند معمولا به رنگ جماعت در می یان و کاری که بقیه ازشون انتظار دارند را انجام می دهند . چهره های جوونی دارند دنبال کسی هستند که ازشون مراقبت کنه خیلی مسئول و پی گیر نیست مدام کارشون را عوض می کنند.

هفتمین مورد هم آفرودیت هست که فصلی راجع به اون نبود .

در پایان هم توضیحاتی هست در مورد این که نباید بذاریم بقیه ما را به سمتی هول بدند باید سوار بر سرنوشتمون باشیم تصمیم بگیریم حرکت کنیم و انتخاب کنیم .

کتاب قشنگیه حالا حیطه روان شناسیش کولاک نیست خیلی باحال نیست در همین حد اما جالبه که خوب اینم یک تقسیم بندی جدید ارائه می ده که اتفاقا جالبم هست اما اون حیطه اساطیریش افسانه ها ایناش خیلی باحاله .

قسمت های زیبایی از کتاب

وقایع بیرونی شکل دهنده شخصیت ما نیست بلکه این فرآیند درونی است که بیشترین تاثیر را می گذارد .

ارزش واقعی هر چیز در ان است که به خاطرش حاضر به هر فداکاری باشیم و این همان مسیر پیموده نشده است .



نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محمد توکلی
Click here